08 października, 2024

Odwiedziny miejsc posługi Słowem - trip 15

W tym sezonie motocyklowym to już ostatnia wyprawa szlakiem miejsc, gdzie w latach: 1979 - 2024, przynajmniej jeden raz, dane mi było nauczać Słowa Bożego. Na zakończenie lata udałem się do Warszawy, aby przy okazji zajechać też do salonu motocyklowego Moto Motion w Pruszkowie i przed zimą wymienić olej w mojej Yamasze XJ6.

106. Żyrardów. Kościół Baptystów

Na pierwszym miejscu dzisiejszej listy miałem Zbór Kościoła Baptystów w Żyrardowie przy ul. 1 Maja nr 112. Usługiwałem tu Słowem Bożym w niedzielę, 11 listopada 2004 roku na zaproszenie pastora Adama Grzywaczewskiego. Pamiętam, że była to bardzo ożywiona Duchem Świętym wspólnota, a miejsce ich zgromadzeń, swoją historyczną dostojnością, zrobiło na mnie spore wrażenie. 

Zbór w Żyrardowie zgromadza się w niedziele o godz. 11, a jego pastorem wciąż jest Adam Grzywaczewski.

Zanim pojechałem dalej, odwiedziłem Salon Motocyklowy Moto-Motion w Pruszkowie. Zrobiono tam przegląd mojej Yamahy, a ja przy okazji spotkałem się i trochę porozmawiałem z Tomkiem, właścicielem salonu, i Andrzejem, którego darzę przyjaźnią od czasów, gdy posługiwałem Słowem zborowi w Bartoszycach.

107. Warszawa. Kościół Zielonoświątkowy, Zbór Warszawa - Wola 

W zborze, który współtworzyli - mój nauczyciel z czasów Szkoły Biblijnej, śp. Mieczysław Kwiecień, wraz z pierwszym pastorem tej wspólnoty, Waldemarem Lisieskim, chociaż sporo się o nim mówiło, przez całe lata nie byłem ani razu. Dopiero w niedzielę, 24 stycznia 2012 roku, stanąłem tu za kazalnicą, i to z drżeniem serca, mając na uwadze poziom duchowy oraz warsztat kaznodziejski Mieczysława i Waldemara.  

Zbór na Woli nosi nazwę „Chrześcijańska Wspólnota Ewangelii” i zgromadza się w zabytkowym obiekcie, który niegdyś był Dworkiem Schneiderów. Aktualnie pastorem Zboru na Woli jest Dariusz Zielonkiewicz. Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 10.

108. Warszawa. Kościół Chrystusowy

 Zbór Kościoła Chrystusowego przy ul. Puławskiej 114 poznałem bliżej w czasach mojej nauki w Szkole Biblijnej w Warszawie. Ponieważ zgromadzenia zboru zielonoświątkowego odbywały się daleko od naszego akademika, bo aż w Henrykowie, wybrałem sobie ten Zbór i tutaj dość regularnie uczestniczyłem w nabożeństwach. W połowie mojej edukacji w stolicy, 18 marca 1979 roku, zostałem zaproszony, by usłużyć tu Słowem Bożym. Wygłosiłem wówczas kazanie pt. "Bądź szczery", a że była to posługa na "szkolnym" poziomie, więc domyślam się, że z tego powodu już nigdy więcej nie stanąłem tu za kazalnicą.

Obecnie pastorem Społeczności Chrześcijańskiej na Puławskiej jest Zbigniew Tarkowski, a nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 10 i 12. 

109. Warszawa. Kościół Ewangelicznych Chrześcijan

Obiekt Kościoła Ewangelicznych Chrześcijan przy ul. Zagórnej 10 w Warszawie był niegdyś moim domem. Tutaj działała Szkoła Biblijna, w której się uczyłem, i tutaj był nasz akademik, w którym obok nas mieszkali także studenci Chrześcijańskiej Akademii Teologicznej. 

Na zakończenie nauki w Szkole Biblijnej dane mi było wygłosić tu kazanie. Miało to miejsce w niedzielę  – 4 maja 1980 roku. Zatytułowałem je "Miłość da ci poznanie Pana", a głosiłem je poruszony historią biblijną o Janie, który jako "apostoł miłości" pierwszy rozpoznał Jezusa, gdy zmęczeni nieudanym połowem zbliżali się do brzegu.  

W dojrzalszych latach mojej służby zostałem zaproszony do posługi Słowem w tutejszym Zborze za czasów, gdy jego pastorem był Jerzy Muranty. Zbór zgromadza się w niedziele o godz. 10, a na jego czele aktualnie stoi pastor Sławomir Foks.

110. Warszawa. Kościół Zielonoświątkowy 

Zbór Stołeczny Kościoła Zielonoświątkowego, za czasów przywództwa śp. Juliana Koziury, zgromadzał się w Henrykowie. Gdy pastorem tej społeczności został Edward Czajko, najpierw wynajmowano salę w obiekcie kościelnym przy ul. Zagórnej 10. W tym właśnie miejscu zgromadzeń, 24 lutego 1980 r. wygłosiłem kazanie pt. "Synu mój, daj mi serce".  Tego samego roku, 22 listopada miałem tu przesłanie pt. "Droga do życia prowadzi przez śmierć". Pięć lat później, 23 listopada 1985 r.  głosiłem: – "Wytrwaj a będziesz z Nim królować". 24 listopada 1985 r. – "Wyznawaj Pana, a dostąpisz zaszczytu przed Jego tronem". 

Do Zboru Stołecznego przyjechałem też na weekend  9-11 marca 1990 roku. W piątek głosiłem – "Bóg wzywa nas do dyskretnego okazywania współczucia".  W sobotę  – "Doceńmy modlitwę na osobności". W niedzielę 11 marca 1990 r. – "Nie oszpecajmy pobożności złym postem". 

We własnym już domu modlitwy Zboru Stołecznego przy ul. Siennej 68/70, posługiwałem w dniu 20 lutego 2000 roku – wygłaszając kazanie niedzielne. Głosiłem też 20 września 2014 roku, podczas ślubu mojego syna, a także dzieliłem się Słowem Bożym na okoliczność  ślubu s. Teresy i br. Tadeusza. 

 Pod tym samym, co Zbór Stołeczny, adresem, urzęduje Prezydium Naczelnej Rady Kościoła Zielonoświątkowego. Tutaj, w ramach spotkania Komisji Doktrynalnej KZ, w dniu 10 marca 1992 roku miałem referat pt. "Stosunek chrześcijanina do pracy", co później zaowocowało wydaniem go drukiem, pod takim samym tytułem.  

111. Warszawa. Biblijny Kościół Baptystyczny. 

Biblijny Kościół Baptystyczny został założony przez śp. Jana Tołwińskiego. Bardzo ceniłem sobie znajomość z pastorem Janem i kilkakrotnie zapraszałem go do posługi Słowem w miejscach, gdzie prowadziłem służbę duszpasterską. Raz jeden pastor Jan zaprosił też mnie do siebie. 

Niepodlegający żadnej zewnętrznej jurysdykcji kościelnej, Biblijny Kościół Baptystyczny ma swoją własną nieruchomość przy ul. Szpotańskiego 22 w dzielnicy Warszawa - Anin. Aktualnie jego pastorem jest Artur Jargieło, a nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 10. 

112. Warszawa. Kościół Zielonoświątkowy, Zbór Nowe Życie 

Historię warszawskiego Zboru Nowe Życie, z grubsza rzecz biorąc, można podzielić na dwa etapy. Zbór został założony przez nieżyjącego już Henryka Tołwińskiego i zgromadzał się przy ul. Siedzibnej 35. Z racji moich ówczesnych powiązań z Henrykiem, w tamtym okresie bardzo często właśnie w tej - nieistniejącej już - kaplicy, służyłem Słowem Bożym. 

Oto kilka przykładowych kazań z tamtego okresu: 11 grudnia 1987 r. – "Pan powołał nas, abyśmy z Nim byli". 12 grudnia 1987 r. – "Przyjmuj z radością to, co Bóg posyła". 13 grudnia 1987 r. – "Wspólny cel niech zrodzi partnerstwo". 16 czerwca 1989 r. – "Duch Święty porusza twoje serce, abyś poszedł za Jezusem". 17 czerwca 1989 r.  – "Niech chęć podobania się Bogu zdominuje twoje życie". 18 czerwca 1989 r. – "Zatroszcz się o życie wieczne". 11 grudnia 1990 r. – "Jeśli chcesz zwyciężać, nie wdawaj się w walkę". 

6 lutego 1993 r. – miałem w tym zborze wykład pt. "Para zakochanych chrześcijan", natomiast 7-8 stycznia 1994 r. – serię wykładów pt. "Chrześcijanin a zbór", zaś 9 stycznia 1994 r. kazanie pt. "Musisz ocalić Jezusa w tobie; 7 grudnia 1994 – "Przyjmij Ducha Świętego i chodź z Nim codziennie". Z kolei 19 lutego 2000 r. nauczałem o roli starszych zboru. 

Parę razy zdarzyło mi się służyć Słowem także na Targówku, gdy pastorem Zboru Nowe Życie został Włodzimierz Rudnicki. Zbór Nowe Życie zgromadza się w wynajmowanej sali Teatru Rampa przy ul. Kołowej. Ostatnio byłem tutaj 20 stycznia 2019 roku z przesłaniem pt. "Oddziel światło od ciemności". Pastor Włodzimierz przeszedł ostatnio na emeryturę, a jego miejsce zajął Mirosław Muszczyński. Nabożeństwa Zboru Nowe Życie odbywają się o godz. 11.

113. Warszawa. Wyższa Szkoła Teologiczno-Społeczna

W czasach, gdy przy ul. Wybornej 20 działała uczelnia kościelna pn. Warszawskie Seminarium Teologiczne, a jej rektorem był prezb. Włodzimierz Rudnicki, w roku 1992 i w roku 1994 prowadziłem tu skromne zajęcia dla studentów. I tak, dla przykładu, 25-26 lutego 1992 r. przez 10 godzin wykładowych zajmowaliśmy się wstępem do Nowego Testamentu. 8-9 listopada 1994 r. przez 10 godzin nauczałem nt. Życia Jezusa. Tak samo, po 10 godzin, w dniach: 22-23 listopada 1994 roku, 6-7 grudnia 1994 r. oraz 17-18 stycznia 1995 roku. Głosiłem też na Wybornej Słowo Boże podczas seminaryjnych nabożeństw.

Dawne WST nosi teraz nazwę Wyższa Szkoła Teologiczno - Społeczna. Parę tygodni temu jej rektorem została żona biskupa Kościoła Zielonoświątkowego, dr Ewa Kamińska.

Skończyło się lato, nadeszła jesień. Czas odstawić Yamahę do garażu. Dziękuję Bogu, że w tym sezonie pozwolił mi zajrzeć do 113 miejsc mojej posługi Słowem Bożym. Mam mnóstwo obserwacji i ożywionych wspomnień. Jeśli PAN zechce, to wiosną, gdy znowu zrobi się cieplej, wyruszę na południe kraju, bowiem tam również jest sporo miejsc, gdzie stałem za kazalnicą.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz