01 października, 2024

Odwiedziny miejsc posługi Słowem - trip 14

Po noclegu na Lubelszczyźnie, pomimo niesprzyjającej pogody, wyruszyłem w dalszą trasę, aby zajrzeć do kolejnych miejsc, gdzie niegdyś głosiłem Słowo Boże.

93. Sawin.

Czternastą przejażdżkę motocyklową zaczynam od cmentarza w Sawinie, miejscowości gdzie na przełomie lat 60/70. ubiegłego wieku krótko byłem ministrantem. Na tutejszym cmentarzu są pochowani moi dziadkowie, Antonina i Jan Gaj oraz kuzynka mojej mamy, śp. Krystyna Przeor. Właśnie na jej pogrzebie w marcu 2009 roku dane mi było głosić Słowo Boże. Ciocia Krysia oddała bowiem swoje serce Jezusowi, narodziła się na nowo i przez lata, tak jak niegdyś nasza rodzina, należała do zboru w Hniszowie. Z radością odnotowuję fakt, że jej najmłodsza córka, Małgosia, także narodziła się na nowo i należy do zboru w Tarnowskich Górach.

94. Chełm. Kościół Zielonoświątkowy

Zbór Kościoła Zielonoświątkowego w Chełmie to społeczność, pośród której wygłosiłem jedno z pierwszych moich kazań. Miało to miejsce 18 grudnia 1978 roku. Dziewięć lat później powróciłem do Chełma, gdy tutejszym pastorem został mój przyjaciel z młodości, Józef Wołoszczuk jr. I tak, 14 lutego 1986 r. miałem tu kazanie pt. "Bóg objawił swą dobroć!". 15 lutego 1986 r. – "Tylko w Chrystusie Bóg spełnia obietnice". 16 lutego 1986 r. – "Ciesz się tym, że twoje imię zapisane jest w niebie". Kolejne moje odwiedziny zboru chełmskiego nastąpiły jesienią 1991 roku. 4 października 1991 r. wygłosiłem kazanie pt. "Weź udział w biegu po wieniec żywota". 5 października 1991 r. – "Nie daj się zdyskwalifikować". 6 października 1991 r. – "Tak biegnij, aby zdobyć nagrodę". Niecały rok później, 7 maja 1992 r. miałem kazanie pt. "Bądź podobny do orła a nie do kury", a 9 maja 1992 r. – kazanie pt. "Zacznij dobrze karmić wewnętrznego człowieka". 

Pamiętną dla mnie chwilą w Chełmie była niedziela, 10 maja 1992 r. Wtedy to, po kazaniu pt. "Rozwijaj w sobie nawyk dążenia do Boga", mój ojciec - zaproszony na to nabożeństwo przy ul. Sienkiewicza 3a - wyraźnie zasygnalizował, że potrzebuje Jezusa. Następnie, 20 lutego 1993 r. miałem w chełmskim zborze wykład pt. "Para zakochanych chrześcijan" oraz nauczałem nt. miejsca chrześcijanina w zborze. Z kolei 21 lutego 1993 r. wygłosiłem kazanie pt. "Bóg daje nam łaskę odnowy". 

Do zboru w Chełmie zostałem zaproszony także za czasów, gdy jego pastorem był Mirosław Kulec. Głosiłem tu Słowo Boże w dniu 10 czerwca 2007 r. oraz ponownie, kilka miesięcy później. Zbór chełmski nosi nazwę "Dom Na Skale" i zgromadza się we własnym obiekcie przy ul. Lwowskiej 72E. Bardzo spodobała mi się posesja Zboru; dość rozległa, zadbana, dobrze opisana i widoczna z daleka. Obecnie pastorem "Domu Na Skale" jest Janusz Dworak. Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 10:30.

95. Białopole. Kościół Zielonoświątkowy  

Nie pamiętam dokładnie ile razy służyłem Słowem Bożym w zborze zielonoświątkowym w Białopolu.  Na pewno miało to miejsce na zaproszenie pastora Zenona Śliwy w dniach: 11-12 września 1998 roku. Posługiwałem tu Słowem również parę razy później, przy okazji odwiedzin zboru hrubieszowskiego.

Aktualnie zbór w Białopolu znalazł się w trudnej sytuacji. Pastor Zenon bardzo się rozchorował i nie może pełnić swej roli duszpasterskiej i kaznodziejskiej. Póki co, nabożeństwa tutejszej wspólnoty obsługują bracia z okolicznych zborów, jednak siedziba zboru w pierwszym odczuciu wygląda tak, jakby rzadko kto tu zaglądał. 

Siedziba Zboru w Hrubieszowie
96. Hrubieszów. Kościół Ewangelicznych Chrześcijan

Zbór Ewangelicznych Chrześcijan w Hrubieszowie kojarzy mi się przede wszystkim ze Świętami Żniw. Na zaproszenie śp. pastora Marka Pyry wielokrotnie, rok po roku, usługiwałem tu Słowem Bożym podczas tych uroczystości. Ostatnia moja wizyta z posługą Słowa w Hrubieszowie miała miejsce 25 sierpnia 2019 r. Wygłosiłem wówczas kazanie pt. „Postaw sobie cele w wierze”.

Obecnie pastorem Zboru w Hrubieszowie jest Szymon Kwoka. Zbór zgromadza się we własnym obiekcie przy ul. Piłsudskiego 58. Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 11.

97. Tomaszów Lubelski. Kościół Zielonoświątkowy

W czasach, gdy pastorem wspólnoty zielonoświątkowej w Tomaszowie Lub. był Andrzej Rumak, w dniu 6 lutego 1996 r. wygłosiłem tutaj kazanie o upamiętaniu. Od tego czasu nie miałem już okazji, by tu bywać.

Zbór zielonoświątkowy w Tomaszowie Lubelskim aktualnie zgromadza się w niedziele o godz.10, w wynajętej sali przy ul. Wyspiańskiego 4. 

98. Narol.

Do niewielkiej miejscowości Narol w woj. podkarpackim trafiłem na zaproszenie Arka i Joanny, którzy postanowili, że właśnie tutaj zawrą związek małżeński. Miało to miejsce w dniu 2 marca 2019 roku. Podczas uroczystości zaślubin, zorganizowanej w dawnej cerkwi, wygłosiłem okolicznościowe kazanie Słowa Bożego. 

Niedawno odwiedziłem małżonków Joannę i Jarosława, z pięcioletnim już stażem. Mają się dobrze i tworzą szczęśliwą parę. Bogu niech będą dzięki, bo nie wszystkie małżeństwa, którym głosiłem Słowo Boże, przetrwały w wierze i we wzajemnym związku :(

99. Zamość. Kościół Zielonoświątkowy

Wspomnienie mojej posługi Słowem  w Zamościu, dotyczy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Zamojski Zbór, prowadzony przez Władysława Wigłasza, zgromadzał się wówczas w wynajętej sali przedszkola. I tak,  26 czerwca 1993 roku nauczałem tu Słowa Bożego  o relacjach „chłopak – dziewczyna i o relacjach w rodzinie. 27 czerwca 1993 roku, na okoliczność błogosławieństwa dzieci,  – wygłosiłem kazanie pt. "Potomstwo to dany nam przez Boga potencjał". 18 listopada 1993 roku nauczałem o chrzcie w Duchu Świętym. W dniach: 3-5 lutego 1996 roku miałem pięciogodzinne nauczanie pt. "Abyśmy wraz ze światem nie zostali potępieni". W Zamościu służyłem Słowem także w dniu 1 lutego 2000 roku. 

Aktualnie zamojski Zbór zgromadza się przy ul. Zamoyskiego 51. Siedziba zboru jest widoczna z daleka, za sprawą wielkiego napisu na ścianie budynku. Pastorem Zboru jest wspomniany już Władysław Wigłasz. Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 10 i w środy o godz. 18.

Siedziba Zboru OAZA w Lublinie
100. Lublin. Kościół Zielonoświątkowy

W czasie, gdy mieszkałem w Rzeszowie, a więc na początku lat dziewięćdziesiątych ub. wieku, zostałem zaproszony do posługi Słowem Bożym na Kongresie Okręgu Wschodniego Kościoła Zielonoświątkowego. Odbywał się on w Lublinie, w siedzibie zboru OAZA przy ul. Tatarskiej 5. Ten jeden raz dane mi było dzielić się Słowem w tym obiekcie.

Pastorem Zboru OAZA w Lublinie jest Marek Wółkiewicz. Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 10:30 i w środy oi godz. 18. 

101. Lublin. Kościół Chrześcijan Wiary Ewangelicznej

Zbór BRAMA NADZIEI w Lublinie ma za sobą dość burzliwe dzieje. Zgromadzał się niegdyś przy ul. Rusałka i właśnie wówczas, raz jeden, usługiwałem w nim Słowem Bożym. Pastorem tego zboru był śp. Władysław Rudkowski. Musiało to być nie później niż w 1984 roku, bo prowadziłem wówczas Zbór w Piątkowie gm. Policzna. Przyjechałem tu na wieczorowe nabożeństwo w towarzystwie śp. Henryka Tołwińskiego z Warszawy. Głosiłem wówczas o wartości smutku w życiu chrześcijanina i pamiętam, że nie za bardzo spodobało się to pastorowi Władysławowi. Nie omieszkał więc sprostować nieco moje przesłanie, na zakończenie nabożeństwa cytując kilka miejsc Pisma Świętego o radości. :)

Aktualnie Zbór Kościoła Chrześcijan Wiary Ewangelicznej zgromadza się przy ul. Jodłowej 28. Jego pastorem jest Zbigniew Rudkowski. 

102. Biała Podlaska. Kościół Chrystusowy

Do Zboru w Białej Podlaskiej trafiłem wieczorem, 11 marca 2000 roku, po wcześniejszej usłudze w Terespolu. Zostałem tu zaproszony przez zapoznanego w czasach Szkoły Biblijnej, pastora Piotra Bronowickiego jr.  Zdziwiła mnie nieco duchowość tej społeczności, 

Zbór w Białej Podlaskiej nosi nazwę "Kościół Zbawienie w Jezusie" i - o ile wiem - formalnie przynależy do Kościoła Chrystusowego.  Zgromadza się w budynku przy ul. Twardej 33. Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 10, w środy o godz. 19 oraz w piątki o godz. 18.

Siedziba Zboru w Międzyrzecu Podlaskim
103. Międzyrzec Podlaski. Kościół Zielonoświątkowy 

Braciom i Siostrom w Chrystusie ze społeczności w Międzyrzecu Podlaskim zdarzyło mi się służyć Słowem Bożym w dniu 21 listopada 1993 roku. Miałem tu wówczas kazanie pt. "To za czym idziesz decyduje o tym, kim się stajesz". 

Obecnie Zbór POJEDNANIE w Międzyrzecu Podlaskim ma własną siedzibę przy ul. Lubelskiej 74. Nabożeństwa odbywają się o godz.10:30. Pastorem Zboru jest Leszek Halczuk. 

104. Siedlce. Kościół Zielonoświątkowy

Do posługi Słowem Bożym w Siedlcach zostałem niegdyś zaproszony przez pastora  Roberta Kubiaka na okoliczność uruchamiania internetowego Radia Chrześcijanin. W początkowych latach działalności tego radia leciały w nim nabożeństwa Centrum Chrześcijańskiego NOWE ŻYCIE i z tej racji mieliśmy wówczas dość częste kontakty z pastorem Robertem. 

Aktualnie Zbór Kościoła Zielonoświątkowego w Siedlcach zgromadza się przy ul. 3Maja 51A (wejście od ul. Żółkiewskiego). Nabożeństwa odbywają w niedziele o godz. 11. Pastorem siedleckiego Zboru jest Robert Kubiak, który wciąż prowadzi Radio Chrześcijanin, co potwierdza szyld na ich siedzibie.

105. Ciechanów. Kościół Chrystusowy 

Zborowi Kościoła Chrystusowego w Ciechanowie poświęciłem sporo uwagi w początkowej fazie jego istnienia. Na zaproszenie pastora Krzysztofa Zaręby przyjeżdżałem tutaj wielokrotnie, aby wspierać go w nauczaniu Słowa Bożego rodzącą się wspólnotę. 

Dla przykładu, 22 maja 1993 r. prowadziłem rozważania o relacjach w rodzinie chrześcijańskiej oraz wpływie świata na chrześcijan, a 23 maja 1993 roku wygłosiłem kazanie pt. "Kontrastujmy ze światem". W sobotę 18 września 1993 roku miałem kilka wykładów o pobożności, a w niedzielę 19 września 1993 r. kazanie pt. "Weź swój krzyż". 27 listopada 1993 r. wykłady pod wspólnym tytułem "Chrześcijanin a zbór", a w niedzielę 28 listopada 1993 r. kazanie pt. "Związek modlitwy z duchowym przebudzeniem". 18 czerwca 1994 r. nauczałem nt. mocy modlitwy, a 19 czerwca 1994 r. wygłosiłem przeslanie pt. "Uwierz w miłość, którą Bóg ma do nas". 23 września 1995 r. wygłosiłem trzy wykłady o kwalifikacjach duchowych starszego i diakona, a 24 września 1995 r. kazanie "Pozwól Jezusowi zająć się twoim grzechem". Z kolei 25 listopada 1995 r.  nauczałem o narodzinach chrześcijanina, a w niedzielę 26 listopada 1995 r. wygłosiłem w Ciechanowie kazanie pt. "Bóg daje nam łaskę odnowy".

W styczniu 1996 roku na okoliczność usamodzielnienia się zboru otrzymałem podziękowanie za nauczanie Słowa Bożego (zał. foto). Wyjazd pastora Krzysztofa do Warszawy rozluźnił moje związki ze społecznością w Ciechanowie. Zdarzyło mi się jeszcze raz lub dwa głosić tu Słowo za sprawą mojego przyjaciela z lat Szkoły Biblijnej, Krzysztofa Leśnika, i to już w nowej siedzibie Zboru przy ul. Sienkiewicza 33A, lecz faktycznie nastał zmierzch moich tutejszych wystąpień, co dobrze ilustruje fakt, że dzisiaj już po zmierzchu dotarłem do Ciechanowa :) Obecnie na czele Zboru Kościoła Chrystusowego w Ciechanowie stoi pastor Krzysztof Adamkowski, Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 11.

Wczoraj przejechałem motorem ponad siedemset pięćdziesiąt, a dzisiaj tysiąc kilometrów. Dni zrobiły się krótkie i chłodne. Czas kończyć tegoroczny sezon motocyklowy. Wprawdzie mam w planach jeszcze jeden wyjazd na tereny woj. mazowieckiego, ale być może odłożę go już na przyszły rok.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz