14 sierpnia, 2024

Odwiedziny miejsc posługi Słowem - trip 7.

Z moim pomysłem wypadów motocyklowych i zaglądania do miejsc, gdzie niegdyś zdarzyło mi się głosić Słowo Boże, we wtorek 13 sierpnia 2024 roku popędziłem na teren Województwa Zachodniopomorskiego. Zabrakło mi dnia i nie zdążyłem zajrzeć do wszystkich miejsc, które miałem na liście, ale jazda była wspaniała! Cała wyprawa trwała blisko 20 godzin, a zrobiłem wczoraj w siodle mojej Yamahy 1100 km. 

Chcę tu nadmienić, że w oryginalnym pomyśle tych wypadów nie planowałem i nadal nie planuję wcześniejszego kontaktu z pastorami lub innymi osobami, w celu zapowiadania mojego przyjazdu, a tym bardziej z prośbą o poświęcenie mi czasu. Nie ośmieliłbym się zawracać ludziom głowy, a mam też świadomość, że w niektórych przypadkach może jest i tak, że niekoniecznie byłbym teraz osobą mile widzianą. 😉

Zajeżdżam więc, oglądam, zaglądam, strzelam kilka fotek i - jeśli nikt nie okazuje zainteresowania tym, co robię - odjeżdżam z odświeżonymi wspomnieniami i błogosławieństwem w sercu dla odwiedzonego zboru. Oto lista miejsc, do których wczoraj dotarłem i powspominałem przeżyte tam chwile:

27. Koszalin. Kościół Baptystów 

Kilkakrotnie zdarzyło mi się głosić Słowo Boże w koszalińskim zborze baptystów. Pierwszy raz, 8 czerwca 2008 r. za pastora Arkadiusza Sobasza. Potem, parę razy na zaproszenie przewodniczącego Rady Zboru. Np. 15 października 2017 r. na okoliczność święta dziękczynienia, wygłosiłem kazanie pt. „Bądź powodem do radości i dziękczynienia”. Usługiwałem temu zborowi także podczas ich weekendowego wyjazdu poza Koszalin. 

Aktualnie siedziba zboru przy ul. Podgrodzie 3-5 przechodzi gruntowną modernizację. Pastorem Zboru jest Sławomir Biliński.  

28. Kołobrzeg. Kościół Chrystusowy

W czasach, gdy parę razy służyłem Słowem w Kołobrzegu, pastorem Kościoła Chrystusowego w tym mieście był Piotr Karel. Znaliśmy się od lat, więc zostałem przez niego zaproszony, by w sobotę spotkać się ze Starszymi Zboru, a w niedzielę podzielić się ze zborem Słowem Bożym. Ostatnio byłem tu 19 grudnia 2019 roku z kazaniem pt. "Za drugim razem".

Zbór zgromadza się w pięknym, własnym budynku przy ul. Jedności Narodowej 62. Następcą pastora Piotra został dotychczasowy, miejscowy Starszy Zboru, Zbigniew Babicz. Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 10:00, natomiast w czwartki o godz. 18:00 można skorzystać ze studium Słowa Bożego. 

Przy okazji chcę nadmienić, że jeden ze Starszych kołobrzeskiego zboru wraz z przyjacielem swego czasu pomagali nam w remoncie, a każdej niedzieli o przyjacielskim nastawieniu do nas przypomina mi obudowa akustyczna naszej perkusji, podarowana nam przez Zbór w Kołobrzegu.

29. Dziwnówek. PORTA MARE

Tutaj, w apartamentach wczasowych przy ul. Wolności 38, Kościół Zielonoświątkowy przez szereg lat organizował turnusy wypoczynkowe zwane Kongresami Kościoła. W lipcu 2004 r. na VII Kongresie KZ, odbywającym się pod hasłem: "Staczaj dobry bój wiary", wygłosiłem wykład na zadany mi temat pt. „Chrześcijanin i jego pieniądze”. 

30. Międzyzdroje. Kościół Ewangelicznych Chrześcijan

W siedzibie Zboru Ewangelicznych Chrześcijan w Międzyzdrojach przy ul. Emilii Plater 30. głosiłem Słowo Boże tylko jeden raz. Zostałem tu zaproszony przez Zbór JERUZALEM ze Świnoujścia, który zorganizował sobie wyjazdowy weekend zborowy. 

31. Świnoujście. Zbór JERUZALEM

Ze zborem Kościoła Ewangelicznych Chrześcijan w Świnoujściu zapoznałem się bliżej i kilka razy usługiwałem wpośród tej społeczności Słowem Bożym za sprawą mojej przyjaźni z Gabrielem Kosętką. Jeszcze zanim został on pastorem tego zboru, namówił do tego swego poprzednika, brata Pawła. Oto przykłady moich wystąpień w zborze przy ul. Grunwaldzkiej: 18 listopada 1995 r. nauczałem o uświęcenie sfery seksualnej, a 19 listopada 1995 r. miałem kazanie pt. "Stań   na nogi!". Wiosną 1998 roku służyłem wykładami nt. roli Ducha Świętego w życiu chrześcijanina. 13-14 maja 2000 r. – w sobotę wykłady nt. funkcjonowania zboru a w niedzielę kazanie. Pamiętnymi dla mnie chwilami z wyjazdów do Świnoujścia pozostanie  wrześniowy weekend w 2007 roku. Gdy już dotarłem do tutejszego Zboru, dowiedziałem się, że uzgodniona na tę niedzielę w naszym zborze w Gdańsku usługa br. Edwarda Czajko z Warszawy, nie dojdzie do skutku. Tak więc po sobotniej usłudze w Świnoujściu 15 września 2007 r. przeprosiłem więc pastora Gabriela, wsiadłem w samochód i popędziłem nocą do Gdańska, aby służyć w C.C. NOWE ŻYCIE, bo to jest moja podstawowa odpowiedzialność. Były to bowiem czasy, gdy jeszcze nie mieliśmy tylu kaznodziejów gotowych do służby. 

Obecnie pastorem zboru JERUZALEM jest Stefan Nowakowski. Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 10 i w środy o godz. 18.

32. Świnoujście. Kościół Baptystów

Parę razy dane mi było posłużyć Słowem Bożym także dla społeczności baptystów w Świnoujściu. Dom modlitwy tego zboru zlokalizowany jest na przylegającej do lasu posesji przy ul. Wojska Polskiego 94. Na zaproszenie pastora Marka Jończyka głosiłem w nim m.in. kazanie w dniu 6 czerwca 2019 r. pt. "Postaw sobie cele w wierze". Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 10:30 i w środy o godz. 18:00. 

Miło mi odnotować fakt, że obydwa odwiedzane przeze mnie zbory w Świnoujściu utrzymują między sobą dobre relacje, a nawet miewają wspólne przedsięwzięcia. 

33. Nowogard. GÓRNA IZBA

Zbór w Nowogardzie odwiedziłem w październiku 2016 roku, by wygłosić kazanie na okoliczność powołania pastora tutejszego zboru na Prezbitera Naczelnego Kościoła Ewangelicznych Chrześcijan. Na uroczystość, w której dane mi było uczestniczyć, złożyła się także specjalna modlitwa Starszych, z włożeniem rąk. 

Nazwa zboru, obok odniesień biblijnych, ma też swoje uzasadnienie fizyczne, bowiem nowogardzki zbór zgromadza się w izbie na piętrze. Nabożeństwa odbywają się o godz. 11. Pastorem Zboru jest Cezary Komisarz.

34. Szczecin. Zbór BETEZDA 

Drugi Zbór zielonoświątkowy w Szczecinie wyłonił się decyzją starszych zboru BETANIA. Jego formalne powstanie datowane jest na10 stycznia 1999 roku. Usługiwałem w tej społeczności na zaproszenie pastora Henryka Kowalińskiego 15-16 maja 1999r. oraz 16-17 września 2000 r., kiedy spotkania odbywały się w auli szkoły na Osiedlu Słonecznym.

Obecnie Zbór BETEZDA zgromadza się w nowej lokalizacji przy ul. Goleniowskiej 27. 

35. Police. Kościół Zielonoświątkowy 

Police wcześniej kojarzyły mi się jedynie z przemysłem chemicznym, dopóki na zaproszenie ówczesnego pastora nie odwiedziłem tutejszej społeczności Kościoła Zielonoświątkowego. W sobotę 23 marca 1996 r. miałem tu trzy wykłady pod wspólnym hasłem "Abyśmy wraz ze światem nie byli potępieni", a dzień później, 24 marca 1996 r., niedzielne kazanie pt. "Rozwijaj w sobie nawyk dążenia do Boga". 

Obecnie zbór w Policach cieszy się nowym budynkiem. Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 10:00, we wtorki o g. 18:00. oraz w czwartki o godz. 18:00. Aktualnie  pastorem polickiego Zboru jest  Marek Kuciemba.

36. Szczecin. Kościół Ewangelicznych Chrześcijan 

Znajomość z pastorem Mariuszem Sochą, duszpasterzem Drugiego Zboru Kościoła Ewangelicznych Chrześcijan w Szczecinie, zawarta podczas konferencji "Razem dla Ewangelii" zaowocowała m.in. tym, że raz jeden usługiwałem w tym zborze Słowem Bożym. Wówczas nabożeństwa tego zboru odbywały się w wynajętych salach. To, podczas którego przemawiałem, miało miejsce w "Domu Kultury 13 Muz" przy Placu Żołnierza Polskiego 2.  

Obecnie Zbór cieszy się już własnym obiektem na Osiedlu Pogodno przy ul. Wita Stwosza 1A i stąd przyjął nazwę Społeczność Chrześcijańska "Pogodno". Póki co, dostęp do miejsca zgromadzeń zboru dla osób niewtajemniczonych wydaje się dość zawiły. Wprawdzie trafiłem pod dobry adres, ale jeździłem moją Yamahą i od strony ulicy i od zaplecza, nie znajdując żadnego znaku, że mieści się tu zbór. Po rozmowie z pastorem wiem, już że wynika to z prac remontowych i ma charakter absolutnie przejściowy ;)

37. Szczecin. Zbór BETANIA

Zbór Kościoła Zielonoświątkowego przy ul. Wawrzyniaka w Szczecinie, to dla mnie miejsce najlepiej znane w tym mieście. Bywaliśmy tu z gdańską młodzieżą na zjazdach młodzieżowych, a ich pierwszy pastor, śp. Aleksander Rapanowicz, przyjaźnił się z naszym pastorem, śp. Sergiuszem Waszkiewiczem. Na zaproszenie pastora Mieczysława Czajko miałem przywilej głosić tu Słowo Boże, zanim jeszcze zostałem pastorem w pobliskim Gorzowie Wielkopolskim i parokrotnie później.

Mam zanotowane, że 21 listopada 1986 r. w Betanii wygłosiłem poselstwo pt. "Weź udział w największych zawodach!". 22 listopada 1986 r.  kazanie pt. "Nie daj się zdyskwalifikować" i 23 listopada 1986 r. – "Tak biegnij, aby zdobyć nagrodę". Podczas wspólnego, z gorzowskim zborem, chrztu w dniu 9 sierpnia 1987 r. miałem kazanie pt. "Pan wręcza nam biały kamyk". 11 grudnia 1988 r. miałem kazanie pt. "Jak się odżywiasz, tak się rozwijasz". 29 października 1989 r. - "Udział w Wieczerzy ma sens po chrzcie". 29 stycznia 1990 r. nauczałem Słowa Bożego o tym, jak utrzymać się na rynku pracy. W weekend 14-16 czerwca 1991 r. kolejno wygłosiłem trzy kazania: "Odrodzony przez Słowo Boże", "Sprzymierzony z Bogiem" i "Uświęcenie życia kierowane Słowem Bożym". 10 grudnia 1993 r. mówiłem o związku modlitwy z duchowym przebudzeniem. 11 grudnia 1993 r. o prawdziwej pobożności, a 12 grudnia 1993 r. o tym, że Bóg daje nam łaskę odnowy. Przy kolejnej okazji, w dniach: 9-11 czerwca 2000 r., zachęcałem, by wracać do kraju, do Boga i do służby!

Obecnie pastorem Zboru BETANIA jest Dominik Jaworski. Zbór niezmiennie zgromadza się w sali nabożeństw przy ul. Wawrzyniaka 7. Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz.10 oraz w środy o godz. 18. 

38. Gryfino. Kościół Zielonoświątkowy

Zbór zielonoświątkowy w Gryfinie od lat zgromadza się we własnym obiekcie [przy ul. Pionierów 9. Za czasów, gdy jego pastorem był Edward Wraga, parokrotnie głosiłem tu Słowo Boże. I tak: 14 stycznia 1989 r. - pamiętam jak dziś - miałem kazanie pt. "Bóg daje nam laskę odnowy, a 15 stycznia 1989 r. "Ciesz się, bo imię twoje zapisane jest w niebie". 22 września 1990 r. "Lepiej znosić sądy Pana niż mieć pochwałę świata". 23 września 1990 r. – "Głos z krzyża brzmi nadal". 4 września 1993 r. – "To, za czym idziesz, decyduje o tym, jaki się stajesz". 5 września 1993 r. – "Weź swój krzyż". 19 listopada 1994 r. – "Przyjmij Ducha Świętego i chodź w Nim codziennie". 20 listopada 1994 r. – "Uporządkuj swoje relacje z Duchem Świętym". 

Potem pastorostwo Wragowie przeprowadzili się do Stargardu i ja przestałem odwiedzać zbór gryfiński. Obecnie pastorem w Gryfinie jest Lesław Dziadkowiec. Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 11 i w środy o godz. 18.

39. Ognica. Ośrodek Rekolekcyjny 

Ognica stała mi się bliska, gdy na początku lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku zorganizowałem tu wakacyjny obóz dla gdańskiej młodzieży. Miałem wówczas tu serię wykładów na tematy eschatologiczne. Prawie dwadzieścia lat później, 10-11 września 2005 r. dane mi tu było ponownie głosić Słowo Boże podczas weekendu wyjazdowego zboru JERUZALEM ze Świnoujścia. Zastanawialiśmy się wówczas nad kwestią prawdziwego upamiętania. 

Ośrodek rekolekcyjny w Ognicy pod nr 100, znajduje się pod opieką Zboru Ewangelicznych Chrześcijan w Szczecinie. Wygląda, że - chociaż jest rzadko używany - ma dobrego gospodarza i gdy go odnalazłem, od razu moja dusza wypełniła się sporą ilością miłych wspomnień z tym miejscem związanych.

40. Pyrzyce 

Raz jeden, na prośbę pastora Edwarda Wragi ze Stargardu, głosiłem tu Słowo Boże dla malej grupki chrześcijan, mających stanowić zalążek nowego zboru. Spotkanie odbyło się w wynajętej salce przy ul. Sportowej 1, w Ośrodku Szkolenia Kierowców. Budynek wygląda tak samo, jak przed laty. 

Aktualnie Zbór Kościoła Zielonoświątkowego w Pyrzycach SYLOE zgromadza się w niedziele o godz. 11 przy ul. Lipiańskiej 2. 

41. Barlinek. Zbór GENEZARET

W zborze zielonoświątkowym GENEZARET w Barlinku przy ul. Tunelowej 6 posługiwałem Słowem Bożym w czasach, gdy byłem pastorem w Gorzowie Wlkp., a pastorem w Barlinku był śp. Bogdan Broda. Pamiętam burzliwe czasy budowy tego obiektu.

Mam zapisane, że 15 lutego 1987 r. wygłosiłem tu kazanie pt. "Bóg daje nam łaskę odnowy". 16 września 1987 r. mówiłem o obietnicach Bożych. 10 czerwca 1988 r. głosiłem: "W Bożej miłości idźmy dalej niż sięga miłość ludzka". 11 czerwca 1988 r. – "Bez Jezusa nigdy nie zaznasz pokoju". 17 sierpnia 1988 r. – "Życie w Chrystusie, to chodzenie w Duchu Świętym". 24 sierpnia 1988 r.– "Charakterystyka działania Ducha Świętego". 31 sierpnia 1991 r. (ślub Grażyny i Mieczysława) – wygłosiłem kazanie okolicznościowe pt. "Na konkretną miłość musisz konkretnie odpowiedzieć".

Obecnie zbór w Barlinku należy do Chrześcijańskiej Wspólnoty Zielonoświątkowej. Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 10 i w środy o godz. 18.  

42. Stargard. Kościół Zielonoświątkowy

Moja posługa Słowem w Stargardzie sięgają czasów, gdy zgromadzenia zboru zielonoświątkowego w tym mieście odbywały się na piętrze kamienicy przy ul. Jedności Robotniczej 11, a pastorem był  Mieczysław Ziomko. Głosiłem tu kazania w roku 2000, potem 9-10 lutego 2002 r. Pamiętam też, że 13 października 2019 r. wygłosiłem w Stargardzie kazanie pt. Nie mieszaj się w nieswoją wojnę”. 

Po latach starań stargardzki Zbór wybudował własny, piękny dom modlitwy w otoczeniu zieleni miejskiego parku. Obecnie pastorem Zboru w Stargardzie jest Jacek Duda. Nabożeństwa odbywają w niedziele o godz. 10.


43. Połczyn Zdrój. Kościół Chrystusowy

Dwa razy dane mi było głosić Słowo Boże w Kościele Chrystusowym w Połczynie przy ul. Grunwaldzkiej 42. W dniu 13 kwietnia 2008 roku usłużyłem tu kazaniem na okoliczność chrztu wiary rozpoczynających nowe życie z Jezusem, Oli i Patricka z Gdańska. Ponownie odwiedziłem zbór połczyński z posługą Słowa dwa lata później, 14 marca 2010 roku. 

Pastorem tego zboru jest Waldemar Świątkowski. Nabożeństwa odbywają się w niedziele o godz. 10 oraz we wtorki i czwartki o godz.18.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz